Gång och löpning, våra naturliga gångarter

gang-lopning-optistaMed träning i Spiral Stabilisering optimerar du din löpteknik och förebygger skador. Åkommor som hälsporre, hallux valgus, knä- höft- och ryggont rehabiliteras. Du får en bålstabilitet som är i världsklass.

Kort historik om vår anatomi

Gång och löpning är människans två naturliga gångarter. Hela vår överlevnad som art bygger på att vår konstruktion ger oss en överlägsen förmåga att kunna gå och springa långt.

Schimpanserna är vår närmsta levande släkting och människan slår både dem och alla andra levande däggdjur i långdistanslöpning. När människan tar ett steg går det bara åt en fjärdedel av den energi som schimpansen behöver. Människan är helt enkelt konstruerad för att gå och springa långt på ett energieffektivt sätt.

För omkring 6 miljoner år sedan gick schimpansernas och människornas utveckling skilda vägar, och för knappt 2 miljoner år sedan utvecklades Homo erectus. Deras skelett visar på flera kroppsliga anpassningar för en effektiv löpstil med bl a djurvärldens kraftigaste sätesmuskel. Pälsen försvann och förmågan att svettas utvecklades. Att kunna gå och springa långt utan att bli överhettad gav en stor konkurrensfördel i kampen för att överleva.

Homo Sapiens utvecklades för ca 200 000 år sedan i Afrika, och förflyttade sig till Europa för ca 40 000 år sedan. Även om samlande av bär och rötter var en viktig del av Sapiens födoförsörjning var jakten ett frekvent inslag i anskaffningen av föda.

Tack vare att vi utrustats med nackligament som stabiliserar huvudet kan vi även springande hålla huvudet stilla och fokusera blicken på ett byte framför oss. Utan dessa ligament skulle huvudet studsa upp och ner vid varje steg.

Människan fixerade bytet med blicken och sprang tills bytesdjuret kollapsade av värmeslag. Människan blev också trött men endorfinerna gav kraft att döda bytet. Denna förmåga att springa långt mitt på dagen i värme när andra djur gick på sparlåga var avgörande för vår arts framgång.

För 12 000 år sedan startade jordbruksrevolutionen, vilket innebar att man fick övergå till att röja undan stenblock och bära vattenhinkar istället för att gå och springa. Studier av gamla skelett tyder på att denna övergång medfört diskförskjutning, ledinflammation och bråck.

 

Löpteknik och Spiral Stabilisering

Löpning är så otroligt centralt för att vi människor ska kunna fungera. Vi springer av många anledningar, men en grundläggande orsak till att många upplever välmående av löpning är att löpning är genetiskt naturligt för våra kroppar. Hela vår anatomi – med bl a dess förutsättningar för armarnas rörelser och fotvalvens konstruktion – är utformad för att maximera vår förmåga att springa långt.

Att gå och springa är människans medfödda rörelser och i allmänhet springer vi med optimal funktion som små barn. Små barn springer upprätt och med korta steg. Helt naturligt springer de med spiral stabilisering.

Sedan följer många år av stillasittande i skolan och ytterligare aktiviteter som engagerar i huvudsak vår vertikala stabilisering. Detta medför att vår förmåga att springa med spiral stabilsering hämmas och att många har problem med att springa på vårt naturliga sätt.

Att springa med spiral stabilisering är ett mycket bra sätt att återhämta kroppen från en stillasittande eller fysiskt krävande vardag och fungerar också rätt använt som bra rehabilitering för många åkommor. För dej som springer mycket och strävar efter att prestera kan det dessutom vara mycket klokt att jobba med övningar i Spiral Stabilisering. Träningen ger återhämtning i muskulaturen och risken för skador minskar. Din rörlighetsförmåga ökar och du kan rent tekniskt förbättra din löpning.

Bålstabilisering är oerhört viktigt för att kunna springa på ett ändamålsenligt sätt. Genom träning i spiral stabilisering stärks de rätta muskelkedjorna för att uppnå rätt bålstyrka för optimal löpteknik. Att träna t.ex. plankan, ryggresningar och liggande situps motverkar alla dina ansträngningar att uppnå en effektivare löpteknik.

En korrekt hållning motverkar felaktig belastning på muskler och leder. Korrekt rytm, 3 steg per sekund eller ca 180 steg per minut, gör att kroppens inbyggda fjädring kan utnyttjas effektivt. Korrekt hållning och korrekt rytm ger en avslappnad och effektiv rörelseapparat. Löpning i rätt form kräver mindre energi, och du orkar springa längre.

Förkortade höftböjarmuskler hämmar löptekniken

Många människor har idag förkortad muskulatur på framsidan av höfterna, de musklerna som gör att vi kan böja i höftleden. Det är en följd bl a av stillasittande och av aktiviteter som stärker dessa muskler mycket, och av rörelsemönster som inte medger att de sträcks ut till fullo. Muskler behöver både arbeta och sträckas ut i sin fulla längd för att ha optimal funktion.

Korta och överaktiverade höftböjare kan leda till långsammare löpning, sämre hållning och överbelastningsskador.

Tänk om du i varje löpsteg verkligen skulle kunna sträcka ut i höftleden genom att sätesmuskeln skjuter ifrån och därmed för dig framåt? Då skulle du i varje steg få en stretch i höftböjarmuskulaturen och därmed en micro-återhämtning av densamme. Det vanliga är att rörelsen istället sker genom att höftböjarmuskulaturen ”drar” dig framåt. Då sker inte sträckningen i höftleden och därmed ingen stretch heller. Däremot belastas ryggraden.

Hur mycket längre skulle du orka springa med en korrekt använd sätesmuskel? Du kan träna sätesmuskeln i isolerade övningar och finna att den utför sitt jobb alldeles lysande, men om muskeln inte kan utföra höftsträck under det att du går eller springer är det meningslöst. En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk, men genom träning i spiral stabilisering kan du öva sätesmuskeln att göra rätt jobb som en del i de spirala muskelkedjorna.

Born to run – optimal löpteknik

För dej som är nyfiken eller om du är en löpare med besvär rekommenderar jag dej att ta del av innehållet i Spiral Stabilisering för att finna en logisk förklaring hur det hänger ihop. Christopher McDougall, författaren bakom storsäljaren Born To Run, berättar om sina tankar kring vad vi människor har adapterats till och varför vi är skapta att vara så fantastiska löpare som vi är.

I boken Born To Run målar han upp löparskorna som en anledning bakom varför löpare av idag går sönder. För att kunna springa med Spiral Stabilisering och för att kunna nyttja kroppens alla anatomiska löpspecifika egenskaper är det optimala att springa med skor som inte utgör ett filter mellan marken och dina fotsulor. Läs mer under ”Skor och fötter”.

Öppna dina sinnen en stund och lyssna på Christopher. Det är tänkvärda ord.
http://www.ted.com/talks/christopher_mcdougall_are_we_born_to_run?language=sv#t-934232

Optista – Bodil Sundbärg
Friluftsvägen 14, Frosta Center, 243 30 HÖÖR
Telefon: 070-34 38 704 – info@optista.se